بسته بندی خلاقانه شاید حلقه گمشده فروش شما باشد. اغلب مشتریان به طور نا خودآگاه محصولی رو می خرند که حس بهتری در اونها القا میکند ، بارها برای خود شما اتفاق افتاده یک محصول را تنها به خاطر بسته بندی زیبا و متقاعد کننده اش خریده اید. خلاقیت مرز ندارد و نمی توانیم انرا محدود به دسته بندی های خاصی بکنیم اما سعی داریم که مسیر های ساده ای را برای رسیدن به بسته بندی گمشده شما نشان دهیم ، در کنار نمایش تعدادی از انواع بسته بندی های خلاقانه که مسیر شما را روشن تر کند
ایده بسته بندی:
برای رسیدن به بهترین ایده بسته بندی یک روش ساده این است که از نمودار خورشیدی استفاده کنید.
مرحله اول: به این صورت که روی یک ورقه کاغذ نام محصول خودتون رو بنویسید و دور اون یک دایره رسم کنید. در مرحله بعد با کلمات هر حس و هر چیزی که محصولتون به مخاطب القا میکنه و شما می خواهید القا کنه رو به صورت عبارات نهایتا سه بخشی اطراف دایره مرکزی بنویسیدو اونها رو به دایره مرکزی متصل کنید.
مرحله دوم : به کاغذ خودتون به صورت کلی نگاه کنید، چشمانتون رو ببندید سعی کنید تصور کنید در قالب یک بسته بندی این ویژگی هایی که نوشتید شکل بگیرند و اولین چیزی که تصور کردید رو روی کاغذ رسم کنید یا با ذکر جزئیات بنویسید .
مرحله سوم : حالا کافیه مواردی که توی مرحله قبل اضافه کردید رو بررسی کنید و در مرحله بعد با یک گرافیست یا مدل ساز سه بعدی برای رسم دقیق ایدتون ارتباط بگیرید.
سبک های بسته بندی مختلفی وجود داره که ایده تون رو می تونید توی اون سبک پیاده کنید
بسته بندی خلاقانه دسته گل و گیاه
چگونه بسته بندی خلاقانه داشته باشیم؟
از نظر بازاریابی، ارائه یک محصول خوب و باکیفیت در یک بسته بندی کمتر جذاب، بسیار هزینهبرتر است (چرا که چنین اشتباهی ممکن است به سقوط چشمگیر آمار فروش آن محصول منجر شود) تا اینکه یک طراح صنعتی خلاق را استخدام کنید تا یک بسته بندی جذاب و چشمگیر برایتان طراحی کند.
بسته بندی در هر شکل، اندازه، ماده و رنگی وجود دارد. این اولین اندیشهای است که درباره یک محصول به ذهن ما میرسد و در عین حال نماینده کل برند است. بسته بندی یک محصول میتواند با ظاهر جذاب، مد روز و خلاقانهاش را به راحتی به مصرفکننده نهایی بفروشد، یا میتواند به عنوان یک قاتل برند عمل کند. به طور دقیقتر، زمانی که ما در حال خرید حضوری هستیم، آنچه بیشتر از همه بر ما تأثیر میگذارد، لمس مستقیم محصول است.شاید سوالاتی برای شما پیش آید: چرا ترجیح میدهید محصولات را از یک برند خریداری کنید؟ آیا بر اساس نیاز خود خرید میکنید یا گاهی اوقات تصمیم خرید فوری میگیرید؟ آیا بسته بندی خلاقانه تأثیری در فروش محصول دارد؟
ممکن است پس از مدتی به این نتیجه برسید که این محصول را خریداری کردهاید، زیرا برای شما مفید است. افراد عموماً محصولی را خریداری میکنند که احساس خوبی در آنها ایجاد میکند. این هدف از بسته بندی است. اگر بسته بندی اصلی و خلاقانه باشد، محصول را به فروش خواهد رساند. بسته بندی هوشمند توجه مشتری را به خود جلب کرده و پیام مورد نظر را به او منتقل میکند.در جهان رقابتی امروز، بسته بندی اهمیت زیادی دارد و به میزان قابل توجهی بر محصول تأثیر میگذارد. علاوه بر جذابیت، کاربردی بودن نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، برند اپل اهمیت زیادی به لذت باز کردن بسته بندی محصولات خود میدهد و تجربهای لذت بخش را به خریداران خود ارائه میدهد.
بسته بندی خلاقانه جعبه دستمال کاغذی
راه هایی برای داشتن بسته بندی خلاقانه:
1. خلاقیت و منحصربهفردی:
استفاده از بستهبندی خلاقانه و منحصربهفرد میتواند مشتریان جدیدی را به جذب کند. بستهبندیهایی که دارای اجزا مانند بازی، جدول و معما هستند، مشتریان را ترغیب به خرید میکنند. همچنین برخی محصولات دارای قطعاتی قابل جمعشدن مانند پازل، عروسک یا ربات هستند. این نوع بستهبندیها میتوانند بستهبندی محصولات شما را خلاقانه و متفاوت کنند.
2. استفاده از رنگ و فونت مناسب:
حتماً به انتخاب رنگی که با محصول سازگاری داشته باشد، توجه کنید. همچنین از ترکیب و کنتراست مناسب در نوشتهها استفاده کنید. نوشتههای روی جعبه یا بستهبندی باید واضح باشند مگر اینکه میخواهید بازی و کنجکاوی مشتری را به خرید ترغیب کنید. در ترکیب رنگها دقت کنید و از استفاده از رنگهای نارنجی سیر در پسزمینه قرمز خودداری کنید، زیرا این میتواند خوانایی را دشوار کند. همچنین برای نوشتهها از فونتی استفاده کنید که واقعاً به محصول شما متناسب باشد. اما توجه داشته باشید که فونتهای فانتزی ممکن است دردسرساز و دشوار باشند.
3. خوانایی برچسبها:
برچسب محصول باید خوانا باشد و تمام اطلاعات مورد نیاز را در بر داشته باشد. برخی از مشتریان علاقه دارند که تمام محتوای مربوط به محصول را بخوانند. از نوشتههای بسیار ریز و کوچک در برچسبها خودداری کنید، زیرا مشتریان ممکن است نیاز به ذرهبین داشته باشند تا بتوانند آن را بخوانند. همچنین باید در نظر داشته باشید که بسیاری از مشتریان عادت دارند محصولات را با رقبا مقایسه کنند و ممکن است بر اساس بستهبندی، رقبا را انتخاب کنند. بنابراین، یک راه برای بستهبندی خلاقانه محصولات، استفاده از بستهبندیی با خوانایی و وضوح بالا است.
4. استفاده از تصاویر:
استفاده از تصاویر مناسب میتواند به فروش و تأثیرگذاری محصول شما کمک کند. اگر میخواهید از تصاویر استفاده کنید، تصاویر باید کیفیت و رزولوشن بالا داشته باشند و با اندازههای بزرگ یا کوچک محصولات سازگار باشند. همچنین حتماً اطمینان حاصل کنید که تصاویر با محتوای داخل بستهبندی همخوانی دارند تا مشتریان در خرید خود گیج نشوند. به عنوان مثال، نمیتوانید بر روی بستهبندی شامپو از تصویر یک اتومبیل فراری استفاده کنید، مگر اینکه دلیل قانعکنندهای برای این انتخاب داشته باشید.
با توجه به این راهها، میتوانید بستهبندی محصولات خود را بهبود داده و به جذب مشتریان بیشتری بپردازید.
بسته بندی خلاقانه خشکبار
ایده بسته بندی فانتزی
فانتزی به طور خلاصه مختصر یعنی شما چیزی رو بدون اینکه ماهیت اصلی اون عوض شه رو تغییر میدید مثال : اگر کتاب های داستان کودکان رو دیده باشید تصاویر افراد و اشیا و اجزا اونها بدون تغییر ماهیت اندکی متفاوت تصویر شده اند یک شیر در واقعیت چهره ای خشن دارد اما در این کتاب داستان ها معمولا یک چهره دوستداشتی از شیر می بینید.
در واقع یک مرز بین فانتزی و تخیل وجود دارد و مرحله بعد از فانتزی تخیل است ، اگر شیر شما بنفش رنگ باشد این شیر تخیلی است و اگر شیر شما یالی پشمالو داشته باشد یال شیر شما فانتزی است.
مثالی از بسته بندی فانتزی می تونیم به هندوانه هایی به شکل قلب هستند اشاره کنیم.
مطلب مرتبط:
بسته بندی خلاقانه لباس
بسته بندی خلاقانه غذا و خوراک
ایده بسته بندی خاص
به این فکر کنید محصول خودتون رو با استفاده از متریالی بسته بندی کنید که دیگران انجام نداده اند ، به این شکل می توانید بسته بندی خاص داشته باشید،
مثلا :به جای استفاده از کارتن و مقوا از بسته های چوبی برای بسته ندی استفاده کنید. در این زمینه می تونید رنگ ، سایز و خیلی چیز های کلیشه ای که در بسته بندی محصولات مشابه محصول خود می بینید را تغییر بدید.
ایده بسته بندی خاص
به این فکر کنید محصول خودتون رو با استفاده از متریالی بسته بندی کنید که دیگران انجام نداده اند ، به این شکل می توانید بسته بندی خاص داشته باشید،
مثلا :به جای استفاده از کارتن و مقوا از بسته های چوبی برای بسته ندی استفاده کنید. در این زمینه می تونید رنگ ، سایز و خیلی چیز های کلیشه ای که در بسته بندی محصولات مشابه محصول خود می بینید را تغییر بدید.
ایده بسته بندی ساده و زیبا
اگر از علاقمندان طراحی باشید می دانید که سبک مینیمال در سال ها اخیر توجهات زیادی به خود جلب کرده ، ایده این سبک این است : شلوغ کاری ممنوع، یعنی به ساده ترین شکل ممکن می توان مفهوم را ارائه کرد تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد. یک بسته بندی ساده و زیبا حتما نیاز نیست انبوهی از المان ها را در خود داشته باشد مثال : بسته بندی لباس با پلاستیک های چاپی با چاپ اختصاصی می تونه بدون شلوغ کاری محصول شما رو بسته بندی کنه